Yoga


Yoga är bra för både kropp och själ och har utövats i flera tusen år.

I yogan får vi bl.a. bättre kroppskännedom, lugnare sinne, bättre djupandning och mer fokus på nuet men även smidigare och starkare kropp.

Yogans rörelser kallas asanas och varieras med olika andningsövningar, pranayama. Andningen är en viktig del i yogan och sker både in och ut genom näsan under hela passet. Vid inandning syresätts kroppen och vid djup utandning rensas kroppen från slaggprodukter och gifter samtidigt som musklerna slappnar av.

Det finns många sätt och stilar att träna yoga på. För mig har det aldrig spelat någon. Alla är vi olika och tycker om olika saker. Det finns inga måsten inom yoga. Yoga handlar inte om att göra snygga positioner utan att göra positioner som känns rätt för sin kropp och sitt sinne.

Att bli medveten om sin kropp, sina handlingar och vad man själv mår bra av, det är YOGA!

Vad mår du bra av? Försök att hitta din inre väg och lyssna till vad ditt hjärta vill.


Efter ett annorlunda år ser vi fram emot våren och sommaren. Yogan har betytt extra mycket för många av oss under pandemin och det känns fint att kunna fortsätta sprida och dela yogan när den behövs som mest. 🧡🙏

Ny i yoga eller ny hos mig? Du är varmt välkommen att höra av dig om du vill komma och prova

maila för mer info lisa@kroppslyckan.se

Pga den nya Corona-lagen kommer vi endast ha fem platser i studion per klass. Vi sänder alla yoga pass live online, via länk på Zoom. Nya kurser startar vecka 17 och 19.


Måndag

18.30-20 – Vinyasayoga med Lisa

Sänds även online via länk

Tisdag

18-19.15 – Pranayoga med Lisa

Sänds även online via länk

Onsdag

18.15-19.45 – Hathayoga med Madelene (drop-in v 17 o 18, kursstart v 19)

Sänds även online via länk

Torsdag

17.15 – 18.30 – Yinyoga med Madelene (startar v 19)

Sänds även online via länk

19.00-20.30 – Hathayoga med Madelene (startar v 19)

Sänds även online via länk

   


Passbeskrivning:

Pranayoga – Prana betyder livsenergi. I pranayoga möts yin och yang med hjälp av mjuka yoga- och andningsövningar. Här försöker vi släppa taget på strävan och prestation och möta sig själv som den man är och vi låter prana strömma i våra kroppar och bygga upp oss oavsett förutsättningar. För dig som vill ha ett lugnare pass.

Hathayoga –  Vi kombinerar yogapositioner med andningsövningar och för att uppnå balans mellan kropp och sinne. Ett pass för både nybörjare och vana utövare.

Yinyoga – Återhämtning och inre kraft. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, fascia, bindväv, ligament och inre organ samt öppnar upp kroppens energisystem. Övningarna görs sittande eller liggande och vi stannar i varje position under flera minuter samtidigt som vi övar medveten närvaro – mindfulness

Vinyasayoga – En dynamisk och fritt flödande yogaform. För dig som utövat yoga tidigare men också för dig som vill ha lite utmaning. Ordet vinyasa betyder flöde så här flödar vi i både dynamiska och statiska yogarörelser, både enkla och mer utmanande, tillsammans med andning i ett flöde. Ett kraftfullt pass men som också skapar balans och närvaro.

Nia – Nia är flödande och mjukt, kraftfullt och stärkande, rytmiskt och svettigt, meditativt och stilla. I Nia möts öst och väst i en träningsform inspirerad av dans, kampsport, yoga och mindfulness. Dansen ger dig glädje, form, frihet, uttrycksfullhet och kreativitet. Kampsport ger dig distinkta rörelser, kraft, fokus och balans. Yoga/Mindfulness ger dig närvaro, läkning, stillhet och andning.

Yoga och Nia ger dig:

  • Balans, fysiskt och mentalt
  • Ökad kroppsmedvetenhet
  • Ökad känsla av närvaro
  • Mentalt fokus
  • Tillfälle till läkning, fysiskt och själsligt
  • Kontakt med olika delar av din personlighet
  • Kontakt med din kreativitet och lekfullhet
  • Avslappning och energi

Yoga 

6-veckors kurs 

990 kr i studion

790 kr online via länk


Plats: Yoga Souls Bollebygd, Göteborgsvägen 30, 517 34 Bollebygd 


Hoppas att vi ses på yogamattan!

För ytterligare info och/eller anmälan, ring 0739362466 eller mejla>> lisa@kroppslyckan.se